Ostatni piątek października był Tęczowy. Pojawiło się nowe święto w kalendarzach niektórych szkół. Jest to akcja organizowana przez Kampanię Przeciw Homofobii, która ma na celu wyrażenie tolerancji i akceptacji wobec wszystkich uczniów i uczennic, a w szczególności zwrócenie uwagi na sytuację osób homoseksualnych, biseksualnych i transseksualnych (tzw. LGBT) w szkołach.

W zeszłym roku gazety rozpisywały się o samobójstwie Dominika Szymańskiego z Bieżunia, który powiesił się, ponieważ był ofiarą przemocy rówieśniczej ze względu na domniemany (na podstawie jego ubioru) homoseksualizm. Niestety mam wrażenie, że nikt nie „odrobił tej lekcji”. Nadal wiele osób i organizacji twierdzi, że Tęczowy Piątek jest – bardzo delikatnie mówiąc – czymś nieodpowiednim.

Homofobia nie jest ani wymysłem, ani promowaniem czegokolwiek. Jest istniejącym i dojmującym problemem, który powoduje cierpienie, ból, a jak widać na wspomnianym przykładzie – może zabija. Osobom, które obawiają się jakiegokolwiek negatywnego wpływu takich akcji, brakuje podstawowej wiedzy. Nasze Gimnazjum i Liceum w szczególny sposób zajmuje się tematem różnorodności i tolerancji. Uczą się i uczą u nas osoby z tzw. specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uczniowie i uczennice z orzeczeniami, opiniami, w trudnej sytuacji życiowej i rodzinnej, a także osoby o różnym pochodzeniu, różnych religii, wyznań i poglądów, a także różnej orientacji seksualnej. Z naszego wsparcia nie wykluczamy żadnej grupy.

Jak wyglądał Tęczowy Piątek w naszej szkole? Na korytarzu szkolnym zawisły plakaty od KPH z napisami: „Jestem wspierającą nauczycielką”, „Jestem wspierającym nauczycielem” oraz „Nasza szkoła jest przyjazna wszystkim uczniom i uczennicom”. Przy wejściu zawisła natomiast kolorowa flaga informująca wszystkich o tym, że w ostatni piątek października organizowany jest właśnie Tęczowy Piątek oraz hasło: „Nasza szkoła jest dla wszystkich. Twórzcie świat, który będzie dla wszystkich”. Oprócz tego naszą inicjatywą było wywieszenie informacji dotyczących LGBT i quiz, który odbywał się na przerwach, w którym chętni odpowiadali na pytania na ich podstawie. Okazało się, że spora część uczniów i uczennic znało dużo więcej osób homoseksualnych oraz organizacji zajmujących się tą tematyką niż pojawiło się w przygotowanych tekstach. Wiele osób chętnie zaangażowało się w quiz i akcja spotkała się jedynie z pozytywnymi oraz neutralnymi reakcjami.

Mam nadzieję, że Tęczowy Piątek zagości na stałe w planach naszej szkoły, że będzie się w nią angażowało coraz więcej szkół, a za jakiś czas będzie zwyczajny i powszechny, aż w końcu stanie się… niepotrzebny.

Organizatorka akcji i psycholog szkolna
(ta sama co wcześniej, tylko z nowym nazwiskiem)
Tosia Kopyt